විදෙස් පුරවැසියන්ට මන්ත්රිකම ගන්න බැරිය කියලා තියෙනවා අපේ ව්යවස්තා වලදි. සමහර විට ලෝකේ අනෙක් රටවලත් හෙම වෙන්න ඇති. ඒත් ඇයි ඒක හෙම වුනේ? ඒකෙන් ලාබයක් තියෙද? මැතිවරණයකින් තෝරාපත්කරගන්නේ මහජන නියෝජිතයෝ. ඒ මහජන නියෝජිතයෝ අදාල පලාතේම ඉන්න ඕනි කියලා එකක් නැහැ. සූට්ටං ගැටයා කාලේ ඇමරිකාවේ එංගලන්තේ ගිහින් ඉගෙනගෙන ඉන් පස්සේ මෙහේ හද්ද ඩොටේ ගමකට එන දේසපාලකයාගේ පුතාත් හරි ලස්සනට කවුන්සිල් යනවා මේ සිස්ටම් එකේදි.
රට මිනිස්සුන්ට ලංකාවේ දේසපාලකයෝ වෙන්න ඉඩ දුන්නොත් ඒ මිනිස්සු රටින් අරං එන සල්ලි වියදම් කරලා ලකාවේ කැම්පේන් කරයි. ලංකාවේ ඡන්ද දායකයින්ට වියදම් කරයි. එහෙම වුනාට පස්සේ ඒ මිනිස්සු සමහර විට අපේ අයට වඩා රටට සේවෙත් කරයි. මොකදඒඅයට දිග ප්ලැන් එක්ක තියෙන්න ඕනි නෙ. නැත්තං ඉතින් නිකම්ම පුක විකාගෙන මෙහෙට්ට ඇවිල්ලා ලොකු ඡන්දෙකට ඉන්වෙසිට් කරන්නේ නැහැ නේ.
කොහොමද ඔය පුරවැසි නීති ආවේ.
මම හිතන විදිහට ඕවා එන්නේ රට සුද්දාගෙන් නිදහස් වෙද්දි. එතකොට ලංකාවේ ඉ්නන රදල වසංගතේ නීති දාගන්න ඇති ආයෙත් සුද්දා එයි කියන බයට. ඒ නීති තාමත් තියෙනවා. ඒ තියන නිසා ඒවා වෙනස් කරන්න යද්දි කිසිම හේතුවක් නැතිව කට්ටිය විරුද්ධත් වෙනවා. විවෘතව හිතලා බැලුවොත් රටේ පාලකයෝ ඒ රටේ පුරවැසියෝ වෙන එක මේ යුගයට ගැලපෙනවද? අද වෙද්දි අපි ජාත්යන්තර පුරවැසියෝ වෙලා ඉවරයි. රටකට අනන්යතාවන් තියෙනවා තමයි. ඒත් වෙලදාමෙදි ඒවා සියුම් මෙව්වා වෙලා අතුගෑවිලා යනවා.
අපි ජාත්යන්තර බවට සාක්කි
අපි අද කන බොන දේවල් ගනිමු. ඒවා එක්කෝ කෙලින්ම පිටරට නිෂ්පාදන. නැතිනම් පිටරට සහයෙන් හදාපු දේවල්. හරි ඔයාකන පතෝල ලංකාවේ වවපුවා තමයි.එ ලංකාවේ පස් තමයි.එ ්ත් ඒවා හැදේනනෙ පිටරට ඇට වලින්. පිට රට පෝර කෘමිනාශක ඒවාට ඉහින නිසා තමයි ඔ්යාලටත් විකුනන්න් වාණිජව පතෝල වාග කරන්න පුලුවන් වෙන්නේ. එහෙම නැතුව අපි වැව්වොත් අපි කෑව ක්රමයට පතෝල වත්තේ වවාගන තෙල්පෝර නොගහ හදන්න පුලුවන් ඒත් පතෝල ඔයාලට මිලට ගන්න පුලුවන් තරමට මිල අඩුවේන දෙන්න බැහැ එතකොට. ඒහෙම තෙල්පොර පිටරට ඇට නැතුව හැදුවොත් පතෝල කෑම නිකං හෙන රෝයල් ලක්සරි වැඩක් වෙනවා.
අපේ උන් ගසාකෑම සහ පාතාලය
පාතාල කාරයෝ ඉන්නවා නේ ලංකාවේ. මේ පාතාල මොඩල් කේස් එකක් තමයි ලංකාවේ දේසපාලකයෝ කරන්නෙ. ටික්ක ිවසාල සයිස් නොවන පොඩි මිනිහෙක් මිනිස්සු 20ක් විතර දාගෙන වැඩපලක් පටන් ගත්තා කියමු සුද්දන්ට මොනාහරි පටවන්න. කරන්න පුලුවන්ද? ගමේ සෙට් එක්ක? දේසපාලක සහ නිලධාරි යාන්ත්රනය ඇවිල්ලා අර මනුස්සයාට කරන්න පුලුවන් උපරිම කෙනෙහිලිකම් කරනවා. ඒකටම හැදුන නීති පද්ධති යාන්ත්රනයකුත් කරනවා. වැඩේට නිලව ශයෙන් විරුද්ද වෙන්න බැරිනම් දේශපාලකයෝ උන්ගේ හයියෙන් එක්කෝ උද්ගෝශන කරවනවා. නැතිනම් චන්ඩි දම්මල ගස්සනවා. ඉතින් අලුතින් පටන් ගන්න එකාට අනිවා ලොකු කප්පම් කුට්ටි මේ දේසාපලාක ගෝතයින්ට දෙන්න වෙනවා.
හැම ලොකු වැඩකදිම අනවශ්ය බාල්දි දාන්න ලෑෂ්ති වෙලා ඉන්න ලංකාවේ දේශපාලකයෝ වර්ථමානයේ නම් එච්චර ලොකු දැක්මක් තියෙන උදවිය නෙමෙයි. පිටරට කොම්පැනි කාරයෝ උන්ගේ බඩු හදලා රටට විකුනන්න ප්ලෑන් කරනවා. අපේ දේශපාලුවෝ කරන්නේ උන්ගේ ඡන්ද බේස් එක තියාගෙන ඒකේ බලයේන කොහෙන් හරි සල්ලියබාගේ වස්තුව දේපල එකතු කරනවා. මේක ඇත්තටම ලොකු පාතාල සිස්ටම ්එකක්.
රට දේශපාලකයිනගේ වාසි ි
ලංකාවට අමරිකා චීන සහ ඉන්දියා ගොල්ලා ඇහැ ගහන් ඉන්නවා. ලංකාවේ ව්යවස්තාව මාර විදිහට වෙනස් කරලා රට උන්ට ලංකාවේ ඇමතිලා වන්න පුලුවන් වුනොත් එතකොට චීන්නු ඉන්දියන් කාරයෝ අමරිකන් කාරයින්ට උන්ගේම පොරවල් මේ පාර්ලිමේන්තුවට යවන්න පුලුවන්. ඉංගිරිසියෙන් කෙරෙන වාද විවාද අපිට තේරුනේ නැතත් උන් මුන්ට වඩා නම් මොනාහරි ටිකක් දිගුකාලීන ව්යාපාරික ප්ලෑන් ටිකක් හරි පාස්කරගනීවි. හරියට මේක එතකොට වෝස මඩුවක් වෙයි කියලා හිතෙයි. ඒත් එක එක ගේ බලල් අත් වලින් කෙරෙන වේස බිස්න්ස එකකට වඩා අදාල අයටම කෙලින්ම පහසුව ගන්න පුලුවන් නම් හොදයි නේහ්.?
ඉතින් අරක නැති වෙයි නේ?
මේ අරක කිව්වම අයිතිවෙන ටිකක් ිතයෙනවා. පරිසරය, ඉිතහාසය, 2500 ගැම්ම, බාසාව, රට, , අපේකම, ආදී කක මෙලෝ රහක් නැති ලබ්බවල් ටිකක් නැතිවෙය්ය. ්වා වැදගත්ය කියලා අපිට දේසපාලුවෝ කියනවා. ඇත්තටම උන්ට ඒවා විකුනගන්න පුලුවන් නම් මුලින්ම උන් විකුනලා දාන්නේ ඒවා. ඒවා තියනවා කිව්වට ඇත්තටම නැති නිසා ඇත්තටම මාකටින් වැඩකට ඇර ඕවා ඩිරෙක්ට් කාටවත් විකුනගන්න බැහැ. උදාහරණ විදිහට අපි ගමු ලංකාවේ මියුසික්. එහෙම ලබ්බක් තියේද? නැහැ නේ. තියෙන්නේ ඉන්දියාවෙන් අරහෙන් මෙහෙන් කොපිකරලා ගහපු කොපි හම්පඩ තනු කෑලි ටිකක්. ඉතින් ඕක තියනවා කියලා හිතාගෙන ඉන්න උන්ට ඕක වෙන ඉන්ටනැෂනල් මාකට් එකකට විකුනලා සල්ලි කරගන්න බැහැ. උන් ඒ නිසා කරන්නේබොරුවට ලංකාවේ මාකට් කරන්න අපේ කම අපේ මියුසික් කියලා වචන ටිකක් පාවිච්චා කරනවා.
ඒවුනාට ඕවා වෙයිද?
නැහැ කිසි දෙයක් වෙන් නැහැ. අපේ උන් ද්විත්ව පුරවැසි ඇපෘා කලාට සම්පූර්ණ පිටරට උන්ට මෙහෙ නිදහසේ ඡන්ද ඉල්ලන්න වටපිටාවක් හදන් නැහැ. මොකද අපි ඔලුව ජපන් කද ජර්මන් ප්රජාචාන්ච්රික සමාජවාදී මින්සසු අපිට එහෙම ප්රතිපත්තියක් හරි මෙව්වා එකක් නැහැ. ඕක අනිවා නොවෙන වඩක්. ඒත් නිකටම හිතලා බැලුවොත් අපි එවුන් පත්කරගන්නේ අපේ ඡන්දෙන් නම් ඌ අමරිකාවේන ආවද? ඌගේ මුත්තා ඉන්දියන්ද? ඇත්තටම උන් මිනිස්සු නෙමෙ රොබෝලද ආදී දේවල් වැදගත් නැහැ නේද? අටකලම්පන්නට එන ඉන්දියන් කාරයෙක් ඒ ගමට සේවය කරලා මිනිසස්සුන්ට ගමේ උන්ට වඩා සේවයක් කරනවා නම් මම හිතන්නේ ඉන්දියන් කාරයාට ඉන්දියන් පුරවැසි කම තියෙද්දිම මහජන නියෝජිතයෙක් ව්නන අවස්තාව තියෙන්න ඕනි.
කාලයක් තිස්සේ නීති රෙගුලාසි පද්ධිත හැදිලා තියෙන්නේ මේ පුරවැසිකම කියන සංකල්පය හරහා. ඒකේ ඒ කාලේ මොනාහරි වැදගත්කමක් තියෙන්නට ඇති. ඒත් ලංකාව හිගන ඉන්දිය්න කාරයින්ගෙන් සහ වෙනත් රටවල හිගන්නුන්ගෙන් පිරවීම වැලැක්වෙන මොනාහරි නීති ටිකක් හැර වෙන දේවල් ඇත්තටම දැන් එච්චරම වලංගු නැහැ වගේ.
මේක නියමයි. ද්විත්ව පුරවැසිභාවය තියාගෙන දේශපාලනය කිරීම , හරියට ආනන්තර්ය පාපයක් වගේ හිතලා කෑගහන කපටින්ට හොඳ පිළිතුරක්,
ReplyDeleteඑහෙම මිනිස්සු ඉස්සර ඉඳලම තියනවා. මම අහල තියෙන එක්කෙනෙක් තමයි සුද්දගෙ කාලයේ අනුරාධපුරයේ දිසාපති වෙලා හිටිය ප්රීමන් මහතා.එයාව තමයි ඒ පැත්තේ මිනිසුන් ජන්දෙන් තෝරා ගෙන තියෙන්නේ.
ReplyDeleteEven Australia prohibits dual citizens holding political office. Reason is to stop migrant dual-citizens from unfriendly countries (like China/Russia) getting into domestic politics.
ReplyDeleteI think what we have to worry is about LTTE supporters, but LTTE proxies like TNA already in domestic politics anyway. I think this whole fuss is about Basil R (Wijebahu)